Huidziekten

Ouderdomswrat (verruca seborrhoica)

Een verruca seborrhoica (vette wrat, ouderdomswrat, wijsheidswrat…) is een volledig goedaardige wratachtige plek die op volwassen leeftijd ontstaat en vaak op de romp of in het gelaat voorkomt. Het kan licht- tot donkerbruin verkleurd zijn. Lees meer over ouderdomswratten.

Acne

Acne vulgaris, kortweg acne genoemd, is de medische term voor jeugdpuistjes. Vrijwel iedereen krijgt in de puberteit acne. Bij de één zijn het enkele puistjes, bij de ander is het een uitgebreide huidaandoening die veel psychische problemen kan geven en het plezier in het dagelijks leven kan vergallen. Acne kan soms ook na de puberteit blijven bestaan of pas op volwassen leeftijd beginnen. Lees meer over acne.

Rosacea

Rosacea is een veel voorkomende chronische huidaandoening in het gezicht, die vooral gezien wordt bij vrouwen van middelbare leeftijd. De vier belangrijkste kenmerken zijn roodheid, kleine uitgezette bloedvaatjes (couperose), bultjes (papels) en puistjes (pustels). Oogafwijkingen komen veelvuldig voor bij rosacea en deze kunnen variëren van mild tot ernstig. De aandoening is goed te behandelen (beter gezegd: te onderdrukken), maar zelden definitief te genezen. Lees meer over rosacea.

Psoriasis

Psoriasis is een huidziekte met rode plekken en witte schilfers. U kunt deze plekken op uw hele lichaam krijgen. Vaak komt psoriasis in de familie voor. Psoriasis kan goed behandeld worden. Lees meer over psoriasis.

Constitutioneel eczeem

Constitutioneel eczeem, ook wel atopisch eczeem genoemd, is een vorm van eczeem die voornamelijk optreedt op de kinderleeftijd. Het eczeem begint meestal voor het tweede levensjaar en wordt vooral gekenmerkt door hevige jeuk. Constitutioneel eczeem gaat vaak gepaard met een aanleg voor het ontwikkelen van allergieën. Deze aanleg is erfelijk en wordt atopie genoemd. Als het eczeem op zuigelingenleeftijd ontstaat, bestaat er een grote kans dat het op latere leeftijd vanzelf verdwijnt. Het eczeem kan echter ook chronisch voortduren of later terugkomen. Lees meer over constitutioneel eczeem.

Seborrhoïsch eczeem

Seborrhoïsch eczeem is een huidaandoening – met roodheid en schilfering – die vooral te zien is in het gezicht en op het behaarde hoofd. Seborrhoïsch eczeem komt bij ongeveer 5% van de bevolking voor, iets vaker bij mannen dan bij vrouwen. De aandoening ontstaat meestal aan het begin van de puberteit en is niet besmettelijk. Bij kinderen komt het vrijwel niet voor, met uitzondering van jonge zuigelingen (‘berg’). Deze aandoening heeft geen relatie met inwendige ziekten. Het verloop van seborrhoïsch eczeem is wisselend, waarbij rustige periodes kunnen worden afgewisseld met tijden waarin de huidziekte actiever is. Het eczeem is goed te behandelen, maar kan na stoppen van de behandeling weer terugkomen. Lees meer over seborrhoïsch eczeem.

Nummulair eczeem

Eczeem is een verzamelnaam voor huidafwijkingen die worden gekenmerkt door rode en schilferende plekken. Eczeem berust op een oppervlakkige ontstekingsreactie in de huid, waarvoor meerdere oorzaken mogelijk zijn. Nummulair eczeem wordt gekenmerkt door jeukende ronde plekken op de huid, die meestal symmetrisch voorkomen op de armen en benen. Het komt vooral voor bij volwassenen en is niet besmettelijk. Lees meer over nummulair eczeem.

Handeczeem

De term eczeem wordt gebruikt voor huidafwijkingen die gepaard gaan met jeuk, roodheid, kleine bobbeltjes (papels), blaasjes, schilfering en soms vochtafscheiding. Deze verschijnselen zijn het gevolg van een ontstekingsreactie van de huid. De ontsteking bij eczeem wordt niet veroorzaakt door bacteriën of schimmels en is dan ook niet besmettelijk. Sommige vormen van eczeem kunnen heel moeilijk te behandelen zijn en langdurig blijven bestaan. Bij de meeste vormen van handeczeem spelen verschillende factoren een rol. Deze factoren kunnen zowel van buitenaf op de huid inwerken als van binnenuit komen. Lees meer over handeczeem.

Contactallergie

Bij contacteczeem krijgt u uitslag op uw huid (eczeem) door contact met bepaalde stoffen. Er zijn twee soorten contacteczeem:

• Allergisch contacteczeem
  • Irritatief contacteczeem

Soms kunnen deze twee soorten contacteczeem ook allebei tegelijk voorkomen.

Allergisch contacteczeem

Bij allergisch contacteczeem is de oorzaak van het eczeem een ‘allergische reactie’ voor een bepaalde stof. U krijgt dit alleen als u door een eerder huidcontact met een bepaalde stof allergisch bent geworden voor die stof. Deze stof noemt men een ‘allergeen’. Bent u eenmaal allergisch, dan is een klein beetje allergeen al genoeg om huidklachten te krijgen. Een contactallergie blijft vaak levenslang bestaan.

Irritatief contacteczeem

Bij irritatief contacteczeem krijgt u eczeem door irritatie, bijvoorbeeld door contact met water, zeep, afwasmiddelen en dergelijke, door wrijven of door kou. Daarom kan iedereen irritatief contacteczeem krijgen. Wel zal de irritatie bij de een eerder ontstaan dan bij de ander. Bij veel contact met water zal het eczeem sneller ontstaan en ernstiger zijn. Het gaat hier dus niet om een allergische reactie. Lees meer over contactallergie of lees de allergiefolders.

Krentenbaard (impetigo)

Impetigo (officiële naam: impetigo vulgaris of impetigo contagiosa) is een oppervlakkige infectie van de huid die vooral bij kinderen voorkomt. Impetigo in het gezicht wordt ook wel ‘krentenbaard’ genoemd. Meestal kan het geen kwaad en geneest deze infectie vanzelf. Wel is impetigo erg besmettelijk voor andere kinderen in de omgeving. Lees meer over krentenbaard (impetigo).

Overige huidziekten

Er bestaan duizenden huidziekten. De meesten staat goed beschreven in de informatiefolders van de NVDV.

Voor kinderen is aangepast informatiemateriaal beschikbaar op de website van huidhuis.nl.